Okulista Warszawa

Przeszczep nerwu w keratopatii neurotroficznej.

Keratopatia neurotroficzna wynika z uszkodzenia nerwów prowadzącego do obniżonego czucia rogówkowego. Może powstać w przebiegu infekcji wirusowej, cukrzycy, nieprawidłowego używania soczewek kontaktowych, guzów mózgu lub leczenia operacyjnego w okolicy III nerwu czaszkowego. Często prowadzi do poważnych uszkodzeń rogówki, niegojących się lub nawracających owrzodzeń, pozapalnych ścieńczeń i znacznego stopnia obniżenia ostrości wzroku.

Jak dotąd leczenie keratopatii neurotroficznej miało charakter objawowy i ograniczało się do stosowania soczewek opatrunkowych,  intensywnego nawilżania powierzchni oka, przeszczepu błony owodniowej lub wykonywania tarsorafii celem ochrony rogówki przed dalszym uszkodzeniem. Kilka lat temu zaproponowano terapię polegającą na odbudowie unerwienia rogówki za pomocą nerwów zaopatrujących okolicę łuków brwiowych. Jednakże ze względu na to, iż procedura ta wymagała szerokiego cięcia (od ucha do ucha) rzadko kiedy decydowano się na tak radykalne działanie.

Nie zarzucono jednak zupełnie pomysłu rekonstrukcji nerwów rogówkowych. Szukano innych sposobów ich odbudowy. Następnym krokiem było użycie fragmentu nerwu z kończyny dolnej pacjenta. Taki przeszczep jednak niósł ze sobą ryzyko poważnych powikłań w miejscu pobrania materiału.

Skuteczność w rekonstrukcji nerwów w innych częściach ciała wykazywały przeszczepy od zmarłych dawców. Jako metoda mniej inwazyjna, w której unika się ryzyka powikłań związanych z pobraniem nerwu od pacjenta zwróciła uwagę lekarzy z Duke University w Stanach Zjednoczonych. Dr Leyngold postanowił wykorzystać ją w leczeniu operacyjnym keratopatii neurotroficznej.

Dotychczasowe doświadczenia wykazują, że terapia jest skuteczna, a czas rekonwalescencji krótszy niż w przypadku autotransplantacji nerwu z kończyny dolnej. Badanie kliniczne nad nową metodą trwają, a Dr Leyngold ma nadzieję, że wkrótce stanie się ona złotym standardem w leczeniu keratopatii neurotroficznej i pomoże wielu pacjentom powrócić do normalnego funkcjonowania.

Źródło: LINK