Lasery w jaskrze otwartego kąta przesączania.

jaskra selektywna trabekuloplastyka laserowa SLT

“Lasery w jaskrze otwartego kąta przesączania.”

Lasery działające w obrębie utkania beleczkowego – stosowane do trabekuloplastyki

(ALT i SLT) – wskazane w jaskrze otwartego kąta jako leczenie pierwszego rzutu lub jako dodatek do miejscowego leczenia farmakologicznego. W badaniach klinicznych w latach 60tych udowodniono, że trabekuloplastyka laserem argonowym (ALT) była równie skuteczna co leczenie początkowe timololem. Jednak ze względu na późniejsze powikłania ALT stracił swoją popularność. W 1995 został opracowany nowy laser, który dostarczał 100 razy mniej energii niż ALT, ale zapewniał podobny efekt obniżający ciśnienie wewnątrzgałkowe. Jest to obecnie powszechnie stosowany Nd: YAG.

SLT w przeciwieństwie do ALT nie powoduje uszkodzeń termicznych siateczki beleczkowania i struktur znajdujących się w pobliżu. Mniejsza moc oraz szybkość tego lasera pozwala selektywne celowanie w  komórki siateczki beleczkowania.

Powikłania po zabiegu ALT lub SLT to: podwyższone IOP o powyżej 5mmHg, notowane nawet u ponad 30% pacjentów, jednak dzięki użyciu kropli alfa -2 adrenergicznych przed lub po zabiegu mozna zredukować tą liczbę do poniżej 10 %. Skutkiem ubocznym po laserach może być także zapalenie błony naczyniowej, obecność krwi w komorze przedniej, obrzęk plamki lub wysięk w naczyniówce.

Nowsze lasery w trabekuloplastyce to:

MLT  (Micropulse Diode Laser Trabeculopasty)

TSLT (Titanium Sapphire Laser Trabeculoplasty)

ELT   (Eximer Laser Trabeculoplasty)

Kolejny laser mający zastosowanie w jaskrze to laser diodowy (TSD) do ciała rzęskowego, tradycyjnie zarezerwowany do późnego etapu jaskry z bardzo słabym widzeniem, gdy wszystkie możliwe opcje leczenia zostały już wykorzystane. Dzięki nowym metodom cyklofotokoagulacja przeztwardówkowa stała się zabiegiem bezpieczniejszym niż przed laty co pozwoliło na  szersze zastosowanie lasera TSD.

Laser w chirurgii jaskry

Trabekulektomia jest najczęściej wykonywaną operacją w jaskrze. Ścisłe zeszycie klapki twardówki pozwala na redukcję pooperacyjnej hipotonii. Szwy mogą być później przecięte za pomocą lasera argonowego co pozwala na pooperacyjną kontrolę przepływu cieczy wodnistej oraz IOP. Powyższa procedura nie jest pozbawiona komplikacji, może powodować spłycenie komory przedniej, jaskrę złośliwą, oparzenia spojowki, hipotonię, makulopatię. Obecnie jednak częściej stosuje się Laser Nd: YAG.

Goniopunktura Laserowa

Głęboka sklerektomia (DS) ułatwia odpływ cieczy wodnistej z gałki ocznej, bez konieczności otwierania przedniej komory oka. Dzięki temu powikłania pooperacyjne są rzadkością, a zabieg jest bardzo bezpieczny. Laser LGP może być stosowany u pacjentów, u których pooperacyjne IOP nie jest zadowalające.

Na podstawie: Lasers in Open Angle Glaucoma; Jason Cheng, MBBS, BSc, FRCOphth, FEBO1 and Yvonne M Buys MD, FRCSC2 associate Consultant, Department of Ophthalmology and Visual Science, Alexandra Health, Khoo Teck Puat Hospital, Singapore; 2. Professor, Co-Director, Glaucoma Unit, Department of Ophthalmology and Vision Sciences, University Health Network, University of Toronto, Toronto, Canada US Ophthalmic Review, 2014;7(1):50–3 DOI: http://doi.org/10.17925/USOR.2014.07.01.50

Artykuł źródłowy znajduje się pod adresem LINK