Tatuaż gałki ocznej – nowa forma ozdoby czy niebezpieczny kaprys?”

W dobie poszukiwań przez ludzi coraz to nowszych sposobów na ozdabianie ciała, by stało się ono wyjątkowe, oryginalne i pozwalało na wyróżnianie się z tłumu, coraz częściej tatuowane są gałki oczne. Pomimo, że tatuaż wykonywany jest przez osoby bez wykształcenia medycznego w warunkach niesterylnych, ciągle słyszy się o klientach, którzy decydują się na taki zabieg. Nowa moda na tatuowanie gałek ocznych dla większości okulistów wydaje się być igraniem z ogniem. Podanie barwnika pod spojówkę może grozić ciężkimi powikłaniami, a w ostateczności prowadzić nawet do całkowitej, nieodwracalnej utraty wzroku.

W artykule lekarze z Meksyku opisali 2 przypadki medyczne, w których pacjenci poddali się zabiegowi tatuażu gałek ocznych. Powyższe osoby miały jedynie powikłania krótkoterminowe.

Przypadek 1

26 – letni pacjent zgłosił się z powodu bólu, obrzęku powiek, światłowstrętu i spadku ostrości wzroku w prawym oku. Objawy pojawiły się 2 godziny po wykonaniu zielonego tatuażu oczu i podaniu penicyliny podspojówkowo w salonie tatuażu. Mężczyzna zgłosił się do okulisty 4 dni później, kiedy nastąpiło pogorszenie stanu miejscowego. W wywiadzie: Astma, alergia na penicylinę, aktywny palacz, okazjonalnie zażywający kokainę i metamfetaminę.

W badaniu przy przyjęciu: Vod = 20/100; Vos = 20/25; IOPod =16 mmHg; IOPos = 14 mmHg. Miejscowo oko prawe: ograniczenie ruchów gałek ocznych, obrzęk powiek, zielona pigmentacja spojówek, wylew podspojówkowy, rozlana chemoza

powolna reakcja źrenicy na światło, komora przednia czysta, soczewka przezierna. Dno oczu w normie wieku. Oko lewe bez patologii.W badaniach lab. bez zmian.

Postawiono diagnozę zapalenie tkanki podskórnej i tylne zapalenie twardówki oka prawego. W usg gałki ocznej stwierdzono objaw T oraz odłączenie naczyniówki.

W OCT stwierdzono fałdy siatkówki w okolicy plamki.

Pacjent został hospitalizowany, w oddziale otrzymał: ceftriakson 1 g iv, klindamycynę 300 mg oraz miejscowo moksyfloksacynę. 2 dni później dołączono doustne steroidy (prednison 0,8 mg/kg/dobę). Antybiotyki stosowane były przez 7 dni. Prednizon otrzymywał przez 30 dni w zmniejszających się dawkach. 15 dni od rozpoczęcia leczenia nastąpiła znaczna poprawa stanu miejscowego/ Ostrość wzroku poprawiła się do 20/25 w oku prawym.

Przypadek 2

17 – letni Meksykanin bez chorób przewlekłych, z licznymi tatuażami został skierowany celem oceny guzków twardówkowych w lewym oku. 5 dni wcześniej miał wykonany pomarańczowy tatuaż gałki ocznej lewej. Pacjent zwrócił uwagę na to, że barwnik nie uległ rozlaniu na powierzchni oka oraz pojawiły się 2 uniesione zmiany w górnej części gałki ocznej. Nie zgłaszał pogorszenia ostrości wzroku ani bólu gałki ocznej. Przy przyjęciu oboje oczu: V = 20/20, IOP 16 mmHg.

Miejscowo oko prawe bez patologii, oko lewe: 2 pomarańczowe guzki w górnej części spojówki gałkowej. Komora przednia czysta, soczewka przezierna. Dno oka w normie. W UBM stwierdzono złogi barwnika poniżej nadtwardówki, w usg gałki ocznej nie stwierdzono objawu T. Rozpoznano guzkowe zapalenie nadtwardówki spowodowane przez barwnik. Włączono doustną steroidoterapię (prednizon 1 mg/kg/d) oraz miejscowe antybiotyki (moksyfloksacynę). Pacjent nie pojawił się na zaleconych kontrolach.

Zaprezentowane powyżej 2 przypadki medyczne miały jedynie powikłania krótkoterminowe. Znane są jednak przypadki powikłań długoterminowych, nieodwracalnych  i bardzo poważnych.

Wykonywanie takich zabiegów w salonach przez personel niemedyczny zwiększa ryzyko powikłań okulistycznych włącznie z trwałą utratą wzroku. Pomimo, że niektóre osoby bezpośrednio po zabiegu nie mają żadnych powikłań nie wiadomo jakie będą odległe skutki ingerencji w tak delikatny narząd jakim jest gałka oczna.

Należy zatem uświadamiać, zwłaszcza osoby młode, żeby zastanowiły się czy rzeczywiście warto podejmować tak duże ryzyko..

Na podstawie: “Case series: Two cases of eyeball tattoos with short-term complications” Gonzalo Duarte*, Rashel Cheja, Diana Pacho n, Carolina Ramírez, Lourdes Arellanes;  Clínica de Enfermedades Inflamatorias Oculares, Hospital Dr. Luis Sa nchez Bulnes, Asociacio n para Evitar la Ceguera en M exico, I.A.P., Vicente García Torres 46, Colonia Barrio San Lucas, Coyoaca n, Mexico City 04030, Mexico

Pełna treść artykułu: LINK