OCT szerokokątne retinopatia cukrzycowa

“Postępy w wykrywaniu i prowadzeniu retinopatii cukrzycowej przy zastosowaniu ultraszerokokątnego obrazowania siatkówki.

Częstotliwość występowania cukrzycy w Stanach Zjednoczonych wzrosła ponad czterokrotnie w ciągu kilkudziesięciu ostatnich lat. Większa część osób dotkniętych chorobą przejawia manifestacje okulistyczne takie jak retinopatia cukrzycowa (DR) czy też cukrzycowy obrzęk plamki (DME). Ultra – widefield Imaging (UWF), czyli ultraszerokokątne obrazowanie siatkówki stało się bardzo przydatnym badaniem w najnowszych standardach obserwacji retinopatii cukrzycowej. Pozwala na wykrywanie niedokrwienia i innych patologii siatkówki na jej dalekim obwodzie. Objawy te mogą być widoczne na obwodzie dużo wcześniej dzięki UWF niż na zwykłej fotografii dna oka. Aparat umożliwia obrazowanie 82% lub 200 stopni siatkówki tworząc optomapę obejmującą możliwie najdalszy obszar dna oka. Dokładny opis zasad działania i opcji które łączy urządzenie w pełnej treści artykułu. Aparat pozwala na obrazowanie dna oka w kolorze, autofluorescencję, angiografię fluoresceiną (FA) i angiografię indocyjaninową (ICG).

Z doświadczenia klinicystów wynika, że 2/3 potencjalnych patologii siatkówki znajduje się na jej obwodzie, UWF w kolorze oraz FA pozwala na uwidocznienie braku perfuzji w naczyniach, obwodowych mikroaneuryzmatów, neowaskularyzacji, przecieków naczyniowych, które mogą być łatwo przeoczone w konwencjonalnej fotografii. Jak się okazuje dobrym połączeniem jest też UWF z OCT.

Autorzy tekstu zwracają uwagę na ważność ukrwienia peryferyjnych obszarów siatkówki.
Ich niedokrwienie może być pierwszym objawem choroby, pozwalającym znacznie wcześniej dobrze diagnozować i leczyć. Dokładna lokalizacja obwodowych zmian dzięki UWF znacznie ułatwia podjęcie decyzji co do leczenia konkretnego miejsca oraz precyzyjnego ustalenia punktów na siatkówce, które powinny zostać poddane panfotokoagulacji.

Niektóre prace badawcze wykazały związek między obwodowym brakiem perfuzji, nasileniem retinopatii cukrzycowej i przewlekłym obrzękiem plamki żółtej. Sugerują one, że obszary pozbawione perfuzji naczyniowej mogą niekorzystnie wpływać na postęp choroby.

Znaczny wzrost częstotliwości występowania chorób siatkówki związanych z chorobami ogólnoustrojowymi stawia nie lada wyzwanie przed klinicystami.

Na podstawie doświadczeń wielu okulistów można z pewnością stwierdzić, że ultraszerokokątne obrazowanie siatkówki daje nowe możliwości wcześniejszego diagnozowania, wytyczania nowych standardów, a w związku z tym i leczenia retinopatii cukrzycowej.

Na podstawie: “Advancing the Detection and Management of Diabetic Retinopathy with Ultra-widefield Retinal Imaging” David M Brown Retina Consultants of Houston, Houston, Texas, US and The Methodist Hospital–Weill Cornell Medical College, New York, New York, US.

Źródło: TUTAJ