owrzodzenie rogówki zaćma

“Neurotroficzne owrzodzenie rogówki po operacji zaćmy – aktualne metody leczenia.”

Celem artykułu jest zaprezentowanie przypadku medycznego pacjentki z neurotroficznym zapaleniem rogówki po operacji zaćmy. Hiszpańscy okuliści przedstawili wyniki leczenia powyższego schorzenia najnowszymi metodami.

Neurotroficzne zapalenie rogówki (NK) – jest to schorzenie, w którym dochodzi do uszkodzenia zakończeń nerwowych, co może prowadzić do obniżonej lub całkowitej utraty czucia rogówkowego. A to z kolei powoduje wewnątrzkomórkowy obrzęk, zaburzenia gojenia nabłonka, utratę komórek oraz owrzodzenia. Przyczynami NK mogą być: choroby infekcyjne, oparzenia, stosowanie soczewek kontaktowych, przewlekłe leczenie miejscowe, porażenie nerwu V oraz choroby układowe.

85 -letni pacjentka, którą lekarze wybrali do obserwacji zachorowała na neurotroficzne zapalenie rogówki po przebytej operacji zaćmy. Uszkodzenie unerwienia rogówkowego po zabiegach jest wynikiem zaburzeń struktury nabłonka po gojeniu się ran, wzrostu przepuszczalności nabłonka, zmniejszenia aktywności metabolicznej oraz zmian zachodzących w strukturze cytoszkieletu.

Leczenie NK zależy od stopnia zaawansowania oraz towarzyszących chorób oczu. Aktualne terapie obejmują: preparat złożony, należący do grupy substancji regeneracyjnych (RGTA – ReGeneraTing Agents, zawierający siarczan polikarboksymetyloglukozy). Do niedawna stosowany raz na tydzień, w najnowszych zaleceniach co 48h. Wpływa on na regenerację rogówki, stymuluje gojenie uszkodzeń rogówki, zmniejsza ból.

Terapia regeneracyjna korzysta również z nowości jakim jest bogatopłytkowe osocze (PRGF), które wytwarza się w procesie odwirowania z własnej krwi pacjenta. Preparat zawiera: nabłonkowy czynnik wzrostu, płytkowy czynnik wzrostu, czynnik wzrostu nerwów
i wiele innych.

Zaprezentowana pacjentka po przebytej fakoemulsyfikacji oka lewego w ciągu kilku miesięcy rozwinęła stadium 3 NK. Pierwszy raz zgłosiła się z powodu pieczenia oczu, zaczerwienienia oka lewego. Rozpoznano wtedy owrzodzenie rogówki. W wywiadzie z istotnych klinicznie obciążeń: nowotwór piersi. W związku z brakiem poprawy po tradycyjnym leczeniu podjęto próbę z zastosowaniem 2 cykli terapii osoczem bogatopłytkowym. (1 cykl to 4 x dziennie po 2 krople przez 6 tygodni).
W wyniku wdrożonej terapii nastąpiła poprawa stanu miejscowego, ostrość wzroku
z 0,1 polepszyła się do 0,7. Przez ok 2 lata stan miejscowy oka lewego był stabilny.
W związku z nawrotem dolegliwości ponownie włączono terapię, w której oprócz leków tradycyjnych zastosowano jeden cykl PRGF, uzyskując całkowite zamknięcie owrzodzenia. Następnie przez okres 5 miesięcy stosowano RGTA co zapewniło stabilizację powierzchni oka lewego.

Powyższe badanie kliniczne było jednym z pierwszych doniesień na temat stosowania terapii łączonej osocza bogatopłykowego oraz preparatu z grupy substancji regeneracyjnych. Wyniki zastosowanej terapii są obiecujące i dają nadzieję na skuteczniejsze możliwości leczenia neurotroficznych zapaleń rogówki.

W pełnej treści artykułu dokładny opis przypadku.

Na podstawie: Case Report “Neurotrophic Ulcer after Cataract Surgery: New Treatment” Ronald Mauricio Sanchez-Avila and Jesus Merayo-Lloves, Institute University Fernandez-Vega, Spain 2Ophthalmic Research Foundation, Spain 3University of Oviedo, Spain

Żródło: TUTAJ